Alle ouders geven 'boodschappen' door aan hun kinderen, de zogeheten scriptboodschappen. Die kunnen verbaal of non-verbaal doorgegeven worden. Beide manieren kunnen ook tegelijkertijd gebruikt worden.
Om groei te stimuleren is het gebruik van permissies essentieel. Kinderen groeien van permissies. En ook werknemers en teams zullen een stuk beter presteren als ze van hun leidinggevenden veel permissie krijgen.
In de TA worden een twaalftal belangrijke permissies gebruikt. Zie het als basispermissies, je kunt variëren wat je wilt en bij elke zin je eigen versie bedenken.
Je mag er zijn.
Je mag jezelf zijn.
Je mag groot worden.
Je mag een kind zijn.
Je mag succes hebben.
Je mag doen.
Je mag belangrijk zijn.
Je mag erbij horen.
Je mag dichtbij komen.
Je mag voelen.
Je mag denken.
Je mag gezond zijn.
Doorgaans worden deze permissies niet zo bewust meegegeven. Vaak zit het opgesloten in de relatie van een ouder en een kind. Als ik mijn kinderen ophaal op school zak ik door m'n knieën en wacht ik met mijn armen wijd tot ze bij me zijn. En dan krijgen ze een dikke knuffel. Ik heb niet gezegd dat ze belangrijk zijn, erbij horen, dichtbij mogen komen. Toch zullen ze dat wel onbewust meepakken, zonder er direct woorden aan te kunnen geven.
Als je over een langere periode terugkijkt zul je verschillende patronen ontdekken. Dat geldt niet alleen voor permissies, maar ook voor alle andere boodschappen van het script.